admin Posted on 16:20

Dlaczego utrzymanie prawidłowej wagi ciała jest tak ważne dla zdrowia?

Organizm ludzki to skomplikowana maszynka, w której wszystko powinno idealnie współgrać ze sobą. Czasami zdarzają się choroby. Część z nich wynika z błędów genetycznych, część z powodu „zużycia się” części, a zamiennych nie ma. Za wiele innych schorzeń odpowiadamy my sami. Podobnie, jak o najlepszy sprzęt, o własny organizm musimy dbać, by służył jak najlepiej, jak najdłużej i nie wymagał długiego i skomplikowanego leczenia, które na dodatek jest kosztowne.

Mało tego, jedno zaniedbanie wyzwala kolejne problemy. Jedną z przyczyn znacznej chorobowości jest plaga współczesnych czasów – otyłość. Po drugiej stronie wektora otyłości jest nadmierna chudość. Zarówno jedno, jak i drugie grozi ogromnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Dlaczego otyłość jest niebezpieczna dla zdrowia?

Na początku tycia odczuwa się zwyczajną niewygodę. Człowiek trudniej się porusza i szybciej męczy. Tkanka tłuszczowa pod skorą zaburza gospodarkę wodną, więc osoba otyła bardziej się poci. Początkowo w ukryciu, wraz ze wzrostem otyłości rozwijać się może cukrzyca typu B (powikłaniem jest tzw. „stopa cukrzycowa”, często kończąca się amputacją, retinopatia cukrzycowa prowadząca do ślepoty, niewydolność nerek z koniecznością dializowania).

Otyłość to również problemy z sercem i ryzyko wylewów ( miażdżyca naczyń) oraz problemy z układem kostno-stawowym. Bardzo często osoby otyłe narzekają na ból kolan i stóp, ponieważ zwiększona masa ciała stanowi ogromne obciążenie dla kończyn dolnych.

Czy chudy znaczy zdrowy?

Nadmierna chudość jest również katastrofalna dla organizmu.  Skrajne postacie chudości (np. u osób anorektycznych) prowadzą do silnego osłabienia, anemii, utraty włosów, zaburzeń rytmu serca, łamliwości kości, a nawet zaburzeń hormonalnych, w tym bezpłodności u kobiet. Skóra jest cienka, wiotka i pomarszczona.

Zdrowy balans – odpowiednie BMI

Body Mass Index – to wskaźnik masy ciała, który określa, w jakim przedziale powinna się utrzymywać waga, by należała do prawidłowych. To szalenie istotne, ponieważ utrzymywanie odpowiedniej (do płci, wzrostu i wieku) masy ciała oznacza, że wszystkie organy mają szanse pracować prawidłowo i ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe jest stosunkowo niewielkie.

Podstawą najnowszej piramidy żywieniowej jest …. ruch fizyczny, jako niezbędny element utrzymania prawidłowej wagi. Następnie  w diecie zdrowego człowieka powinno być dużo warzyw, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, jaja, chude mięso i roślinne tłuszcze. Cukier i tłuszcze zwierzęce najlepiej wyeliminować lub znacznie ograniczyć. Nie wolno zapominać o piciu co najmniej 2 litrów płynów dziennie.

Taka dieta nie tylko pozwoli utrzymać prawidłową wagę, a tym samym – długie zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *